Szczepienia pracowników?

Co zrobić by więcej pracowników się zaszczepiło?

Byłam tą szcześciarą, która mogła skorzystać ze szczepień będąc w grupie pracującej w służbie zdrowia w styczniu. No właśnie w moich oczach, szczęścirą, w oczach osób sprzeciwiających się szczepionkom byłam „frajerką”, która dała się nabrać. Jadąc na szczepienie towarzyszyło mi uczucie nadziei, że niebawem wszyscy będziemy wspominać ostatni szalony rok, z niekłamanym brakiem żalu, doceniając, że niektórzy z nas odnaleźli przyjemność w spowolnieniu życia, inni doceniając instytucje szkolno-pedagogiczne za to, że  przyjmują dzieci dziennie, a nie online itd. Drugie uczucie to przemożna ulga zaraz po ukłuciu. Wychodząc z budynku, myśląc, „spokoju przybywaj” nie wiedziałam, że jestem w zaledwie 40 % społeczeństwa.

Takie było moje odczucie. Z perspektywy czasu, analizując co wpłynęło na moją decyzję, by się zaszczepić zdecydowanie mogę powiedzieć, że kilka czynników:

  • dobre doświadczenie skuteczności szczepionek na np. grypę
  • Rozuemienie czytanych artykułów naukowych i badań naukowych dotyczących powikłań poszczepiennych
  • Uczucie przywileju, że jestem w tej grupie

Myślę, że należę do grupy I / II w zależności od okolicznosci. Jak zdiagnozować grupę i czym ona się charakteryzuje pisałam w artykule:  Jak zwiększyć liczbę zaszczepionych w firmie.

Szczepienia nie są obowiązkowe. Jak wynika z danych (lipiec 2021) nadal zaszczepionych w wieku 18-39 jest mniej niż 50%. Wyszczepialność w dużych miastach jest na niezłym poziomie, w mniejszych gminach zamykają się punkty dedykowane szczepieniom z powodu braku chętnych. Z brakiem zainteresowania zmagają się mniejsze miasta i te firmy, które są bardzo rozproszone, gdzie króluje autorytet lokalny, sąsiedzki.

Co działa na grupę 2 –czyli tzw.  nie mam czasu / mam wątpliwości o tym będzie ten wpis.
Grupę 2 Podzielimy na dwie podgrupy:  

A. Osoby z wątpliwościami czyli „wątpliściowcy” – potrzebują czasu i merytorycznego wolnego od ocen przedstawienia tematu.

B. Osoby „mam czas” – potrzebują przekazu emocjonalnego, który będzie wywoływał podobne uczucia co teorie spiskowe

Grupa A – Pracownicy z wątpliwościami:
  1. Jest to grupa, która chce mieć silne poczucie, że sama zadecyduje. Nie zadziała na nią mówienie: proszę zrób to dla siebie i swoich bliskich.

Jeżeli jesteś liderem/ liderką, która do tej pory dała się poznać od strony koncyliacyjnej, a nie zamordystycznej dobrym rozwiązaniem może być zorganizowania spotkania na którym przedstawisz różne warianty np.:

„Strategia naszej firmy na kolejny rok zależy Od Ciebie. Jeżeli nie zdecydujesz, aby się zaszczepić, będziemy bardziej podatni na sytuacje ryzykowne np. zbiorową kwarantannę, co przełoży się na zmianę planu rozwoju. Jeżeli się zaszczepisz, będziemy mogli swobodniej tworzyć plany na przyszłość. Chcę żebyś wiedziała / wiedział, że na oba warianty jesteśmy jako firma gotowi, i nie będziemy wywierać presji. Ważne jest dla mnie abyśmy mieli dostęp do najlepszej wiedzy, o tym z czym zmaga się świat i my, dlatego zaprosiliśmy eksperta, który przybliży temat szczepień, odpowie na Twoje pytania” .

Oczywiście jak sytacja bez szczepień wpłynie na Startegię w Twojej firmie, bez lania wody, zostawiam Tobie lub zgłoś się do swojego działu PR, ewentualnie możesz do nas. Ważne, aby to co powiesz było autentyczne, najlepiej poprzedzone także Twoją własną historią.

  1. Forma webinaru z ekspertem lekarzem , profesorem – będzie dobrym sposobem na rozwiewanie wątpliwości. Ważne jest jednak nie tylko tytuł zawodowy lub naukowy, ale sama osoba prowadzącego. (Forma spotkania / zadania pytania na czacie )
    1. Odpowiadając na pytania i wątpliwości prowadzący powinien mieć w sobie dużo empatii, nie oceniać pytań, nie kategoryzować, wykazać się cierpliwością i wiedzą. Mniej korzystać z twierdzeń: np. jak powszechnie wiadomo (gdyby było wiadomo byśmy się nie spotykali)
    2. Ważne, aby pokazać także źródła pochodzenia niektórych fakeinformacji. Oczekuj aby prowadzący przedstawił m.in. prawdziwe oblicza organizacji, które takie informacje tworzą, mechanizmów, pokazania dlaczego badania są nieprawidłowo wykonane, oraz zdetronizował quasi autorytety etc. ( pamiętaj przekonujesz osoby z wątpliwościami, nie osoby anty)
    3. To ostatnie, czyli przekazywana wiedza, dobrze aby charakteryzowała się językiem prostym, obrazowym.
Np. Czy szczepionka może zmienić nasze DNA?

Prof. Pyrć odpowiedział: „mRNA nie może przedostać się z cytoplazmy do jądra komórkowego, gdzie znajduje się DNA. Struktury te nie mają więc żadnej szansy, żeby się spotkać”

dr hab. Piotr Rzymski z Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu odpowiedział PAP w następujący sposób: „W naszych komórkach nieustannie powstaje RNA, które spełnia różnorodne funkcje. I gdyby dowolne RNA mogło być przepisywane na DNA, które wbudowywałoby się w nasz genom, to byłby on zupełnie niestabilnym tworem. Trudno sobie nawet wyobrazić, jakie byłyby tego skutki. W komórce panowałby istny chaos”

Czy czujesz różnicę?

Autentyczna komunikacja bez naciskania podejmij szybko decyzję: TAK lub NIE, bez presji da lepsze rezultaty. Rozwiązania bonusowe w postaci + 500 PLN – nie spowoduje wzrostu chętnych ( to może ale nie musi wpłynąć na tych „co mają czas”). Rozwiązania w postaci szczep się albo płać za testy – negatywnie wpłynie na obie grupy

AD.B – GRUPA B – mam czas – to jest grupa najmłodsza. ( pamiętasz uczucie nieśmiertelności do 31 roku życia? )

  1. Potrzebuje komunikacji Emocjonalnej. W przeciwieństwie do wątpliściowców. Teorie spiskowe wpływają na wiele aspektów naszej codzienności. Im jesteśmy starsi, tym bardziej unikamy ekstremalnych emocji, mając 20 lat mieszanka doświadczeń, emocji bywa wybuchowa i jest wpisana w ten wiek. Upraszczając układ nerwowy ma się świetnie, błędy nadal pomagają naprawiać rodzice, przyjaciele 😉 dlatego Ci odbiorcy potrzebują poczuć, zobaczyć, poznać, że zagrożenie jest realne, że ich także dotyczy i jest ono tu i teraz.
  2. To co jest ważne, to to, że teoria spiskowa wywołująca strach, złość, ciekawość – może zostać wykorzystana jako mieć obosieczny. – Tak jest zagrożenie, ale nie z powodu szczepień tylko z powodu teorii spiskowych i naszych zachowań tu i teraz. Co pomoże? Autentycznej historia, z czarnym charakterem, dobrą wróżką, walecznymi służbami, i zwycięstwem, triumphem. Zaproś ratownika medycznego z pierwszej linii frontu, zaproś członka rodziny, któremu bliski umarł w domu, bo nie było miejsca w szpitalach. Dla jasności, nie chodzi by wykorzystywać ludzi do manipulacji, chodzi o pokazanie realnego życia, które wykracza często poza granice naszego wyobrażenia wypaczonego przez „słitaśne” seriale. Historię do zapamiętania jak Dawid wygrał z Goliatem.
  3. Pokazanie przynależności do grupy oraz Benefitów– może zadziałać jeżeli masz dobrą atmosferę w firmie i w zespołach.
    • Ambasador w dziale, który zbiera grupę: idziemy wszyscy razem na szczepienie, a później na wspólną integrację w ciągu dnia po południu, pizza i vergin Mohito brzmią zachęcająco ( po szczepionce picie alkoholu jest niewskazane, jednak są miejsca, które decydują się na taki krok zarówno samorządy jak i firmy i zapraszają na piwo po. nie polecamy!)
    • Jeżeli masz już dane z firmy, które wskazują, że większość się zaszczepiła, możesz to przedstawić na barometrze. Już 55% naszych pracowników się zaszczepiło, codziennie decydują się kolejne osoby. Jeżeli chcesz się umówić na szczepienie: wybierz termin / zostaw nr telefonu.
  4. Tej grupie potrzebny jest także przejrzysty komunikat. – Gdzie należy się zgłosić: miejsce, godzina. Jasna instrukcja, która nie ma więcej niż 3 punkty. Dlatego szczepienia w firmach to idealna sytuacja, w której pracownik może się łatwo odnaleźć.
Łatwość dostępu i prosta rejestracja!
  1. Diagnoza, a następnie komunikacja

Rejestracja maksymalnie ułatwiona 

  1. Prosty formularz: wybierz dzień oraz godzinę
  2. Potwierdzenie przesłane na maila i SMS do pracownika z potwierdzeniem wybranego terminu
  3. Przypomnienie o zarezerwowanym terminie na 2 dni przed.
  • Nie proś pracowników, by się zgłosili sami do Pani X i się zarejestrowali. Wystarczy, że się raz czy dwa nie dodzwonią, albo wymiana maili będzie trwała dłużej niż sam proces zaszczepienia. Poproś aby to Pani X wydzwoniła pracowników zapraszając na szczepienie. Jeżeli obawiasz się RODO, możesz poprosić o pozostawienie swojego numeru telefonu celem kontaktu.

To co działa na grupę „wątpliściowców” nie zadziała na grupę „ mam czas” i odwrotnie. Jeżeli chcesz zwiększyć liczbę zaszczepionych poznaj ludzi, do których mówisz.

To co warto zapamiętać, to istnienie MOTYWACJI i BARIER. Każda z przedstawionych grup posiada jedno i drugie, dlatego ważne jest by na Marketing Behawioralny – komunikację wewnątrz firmy, który ma mieć pozytywny wpływ na zachowania by chronić składało się przede wszystkim: poznanie

*Ten artykuł został zainspirowany danymi pochodzącymi ze szkolenia zrealizowanego przez Rescue Agency

Komentarze